16 Aralık 2013 Pazartesi

San Pedro de Atacama

17 Kasım

Sabah 9 da yolculuğumuz bitiyor.Bagajları alırken birisi al sen şunu dedi sanki? Yanlışmı duydum Türk mü var diye biraz kulak kabartınca 2 Türk’ün daha olduğunu görüyorum.Onca yerde karşılaşsam şaşırmazdım da çölde karşılaşmayı beklemiyordumJ
Ece ve Batur 3.5 yıldır Avustralya’da yaşıyormuş Türkiye’ye dönerkende biraz Güney Amerika’yı gezelim demişler.Birlikte köy merkezine gidip kalacak yerlerimizi öğrenip 12 de buluşmak üzere ayrılıyoruz.Benim buradaki CS turist ofisinde çalışan Martin.Ofise gittiğimde 2 fransız kız daha onun evinde kalacakmış anahtarlarımızı verip evini tarif ediyor.Ve bu akşam şehir dışına çıkacağını eve gelmeyeceğini söylüyor.Eve gittiğimizdeyse tek yatak ve küçücük bir ev neyse akşama bir çaresine bakarız diyip ayrılıyoruz.Uyku tulumum canım benim J
Ece ve Batur ile buluşup güzel keyifli sohbetlerle köyü dolaşıyoruz.Onlar buradan Bolivya Peru Arjantin Brezil’ya yapacaklarmış ama zamanları daha kısıtlı.Yıl başında Rio’da olmak planları.Ben se hala kararsızım buradan Peru’ya mı Bolivya’ya mı gitsem?
San Pedro de Atacama, Atacama çölü içinde bir vaha köyü.Atacama çölü And dağlarının gölgesinde kalan  dünyanın en kurak çölüymüş.Yaklaşık 15 milyon yaşındaymış.Dünyadaki en eski mumya kültürü eskiden burada yaşayan kavimlerden biri olan Chinchorra’lara aitmiş.Eskiden Bolivya’nın olan Atacama 1879-1884 yıllarındaki Şili-Bolivya savaşı sonunda Şili sınırlarına girmiş böylece Bolivya’nın okyanusa olan kıyısı kalmamış.
Atacama’da yapılacak çok fazla aktivite var ama Şili pahalı olduğu için bir an önce buradan gitmek istiyorum.Atacama ayrı bir pahalı.Örneğin ekmek 2 bin peso yani 4 dolar.Domates ekmek bile masraflı J
Ertesi sabah gayzerleri görmek için tur satın alıyoruz 15 bine.Sabah 4 de herkesi adresinden alıyormuş dolmuşlar.Öğleden sonra da bisiklet kiralayıp ay vadisine gidelim diyip bisiklet kiralarını araştırıyoruz.En ucuzu yarım günlük 3.5 bin peso.Birde buradan Salar de Uyuni’ye 2 gece 3 gün gidiş yada 3 gece 4 gün gidiş dönüş turlar var.Biraz da bunların fiyatını araştırıyoruz.Ece’ler bu turla gidecekmiş ben hala kararsızım.2 gece 3 günlük turlar birçok farklı acentanın kaça satabilirsem mantığında.120 bine de var 75 bine de.Martin’e sorduğumuzda kesinlikle ucuz tur almayın Bolivya şöförlerinin alkol problemi var vs birçok öğütte bulunuyor.Gayzerler için tur satın aldığımız yer de Bolivya için bulduğumuz en ucuz acenta.Bakalım deneme turu olsun diyoruzJ hatta biz ordayken bir kız oldukça sinirli geliyor ve turunun kötü geçtiğine dair birçok şey söylüyor sakın buradan almayın vs diyor.
Sonrasında da Ece’lerin hostelinde yemek vs gün bitiyor.
Bu arada ayağım git gide kötüleşiyor bandaj yapıyorum ama bakalım.

18 Kasım

Gayzerleri iyi görebilmek için çok erken saatte gitmek lazımmış.Sabah 03:30 da kalkıyorum,4 de almaya gelecekler ya saat 05:30 hala gelen yok.Geçen birkaç dolmuşu durduruyorum başka acentaya ait. Geri girip yatıyorum.Kafamda da bir ton kurgu ile.Sabah 9 gibi tekrar kalkıp Ece’lerin hostele gidiyorum,hostelde yoklarJTurdan dönüş saati de 12.Acentaya gidiyorum durumu anlatıyorum bilgisi olmadığını 12:30 da gelmem gerektiğini söylüyor.
Köyde dolanıp vakit geçiriyorum,kliseye gidiyorum.Buradaki klise Şili’nin en eski kliselerinden miş ve içi hayatımda gördüğüm en ilginç kliseydi.Çatısı da kaktüs gövdelerinden inşa edilmiş.Saat 12 gibi turist ofisinin önünde internetinden yararlanıyorum vakit geçiriyorum Ece’lerden mail geldi.1 saat beni köy merkezinde bekleyeceklerine dair.Ofiste köy merkezinde olduğu için onları orda bekliyorum.Sabah ilk onları almış 4:45 gibi beni almaya gelmişler ama olayı bir türlü çözüme kavuşturamadık.Haritadan bakıyoruz doğru yer bende bekledim.Eğer bende Bolivya’ya gideceksem ertesi sabah a gitmeyi düşünüyorduk.Bu durumda arada kalıyorum bi gün daha kalıp gayzerleri görüp bir sonraki gün mü tura katılsam vs derken Ece’ler bu gayzerlerden Türkiyede’de varmış diyince tamam ozaman diyip vazgeçiyorum J 35 dolarım da yanıma kalıyor.Bu arada Salar de Uyuni’ye olan turdada gayzer var ama geç saatte gideceğimiz için çok aktif olmayabilir diyorlar.Gayzerlere girişte 10 dolarmış.Şili de nefes almak bile para.Ben Şili’yi Türkiye’ye çok benzettim.Normalde böyle bir çabaya girmem ama Santiago yu İstanbul’a insanlarını bize ne bileyim bir çok alanda aynı biz gibi dedirtti bana Şili.Neyse acentaya gidip paramı geri alıp ertesi gün için tur satın alıyoruz.Ece saolsun sıkı bir pazarlıkla kişi başı 65 bine indirtiyor fiyatı.Üst üste bir çok işarete rağmen turu ucuz yerden satın alıp hayırlısı diyoruz J

Saat 15 gibi bisikletlerimizi alıp ay vadisine doğru yola koyuluyoruz.Ben çok aktif kullanmadığım için zorlanıyorum giderken.6 km ana yolda gittikten sonra ay vadisi parkı??na ulaşıyorsunuz.Giriş 2 bin peso.Parkın içinde kumluk yoldan da bir 5 km daha gittikten sonra bisikletleri bırakıyoruz.Bu arada buraya turlar da 6 bin peso.Park içinde 4 yer var gezilecek ilk başta mağara az ilerisinde kanyon.Daha sonra yüksekte bir yer ve en sonunda da gün batımını izlemek için güzel bir yer.Tabi zamanımız olmadığı için biz sadece mağara ve kanyonu görebiliyoruz.Mağarayı ışıksız almıyorlar.Başta gereksiz gelsede öyle yerleri var ki ışığınız olmadan geçmeniz imkansız.Mağara insanı gerçekten kendine hayran bırakıyor.Nasıl bir doğa oluşumu..Pek fotoğrafı yok karanlıkta makine netlemiyor.1.5 saat kadar burada müthiş vakit geçirdikten sonra tekrar yola koyuluyoruz.Ben acaba otostop mu çeksem diye düşünmüyor değilim.Ece de Batur da aktif kullanıcıJDönüş yolu genelde iniş 2 tepeyi hızla indikten sonra 3.de hızımı ve dengemi koruyamayıp takla atıyorum JArkamdan da bir jeep.Durup yardım ediyorlar.Onların arabasına atlayıp yoldada Ece ile konuşup ertesi sabah turda görüşürüz diyip ayrılıyoruz.Saolsunlar arabayla köy merkezine kadar bırakıyorlar.Bisikletin önüde yamulmuş adam para istemese bari diyip hızlıca bisikleti bırakıp çıkıyorum ama anlaşılmıycak gibi değil ki hertarafım kanıyorJDoğruca eve gidip duşumu alıp pansuman yapıyorum ama çektiğim acıyı anlatamam.Ayağıma zaten zor basıyorum.Tam evde kimse yok yatıp dinleneyim diyorum 2 kız daha geliyor.Olduk 5 kız diğerlerinin çantası da evdeJ Martin’i arıyorlar geç geleceğim ama gelince çözeceğim merak etmeyin diyince kızlar kalıyor.Martin gelince her yerden bir şişme yatak çıkartıp bize sunuyor.Bir CS fedakarı J kendisi de salonda minderleri birleştirip yatmış.