5 Kasım 2013 Salı

El Chalten

26 Ekim

23 saat süren yorucu bir yolculuk sonucu saat 13 gibi El Chalten’e vardık.Yolun yarısı kumlu ve taşlıydı, özellikle gece nefesimde sürekli kum kokusu alarak ve zıplayarak yol sürdü,otobüste iki katlı değildi, eski otobüslerindendi sanırım.Uçsuz bucaksız yollar,kilometrelerce tek bir canlı yok.Patagonya'da olduğumu daha bir derinden hissediyorum.Bu arada Patagonya Şili ve Arjantin'in güneyinde yer alan bölge.İsmini Macellan tarafından almış.Macellan bölgeye ilk geldiğinde çok uzun boylu ve giydikleri büyük deri ayakkabılarından dolayı ayakları dahada büyük görünen yerlileri görünce İspanyolca pata(ayak) isminden yola çıkarak bölgeye Patagoni adını vermiş.Varlığından bile emin olmadığımız,gitmesi hep hayalmiş gibi gelen Patagonya adını ayaktan alıyor :)

El Chalten daha otuz yıl kadar önce turizm için,Glasier Nasional Park’ın içinde kurulmuş bir köy.İsmini buraya çok yakın olan Cerro Chalten yani Fitz Roy’dan alıyormuş,bölgenin eski yerlileri olan kızılderelilerin dilinde volkan demekmiş.Köyün yarısınından fazlasını hosteller,oteller,restarauntlar ve hediyelik eşya dükkanları kapsıyor.
Otobüsten iner inmez turist ofisinden bir harita alıp köyün içine doğru yürüyorum.İnternetten adresini aldığım hostele doğru yürürken yol üstünde gördüğüm hostel günlüğü 40 peso olunca hemen buraya yerleşiyorum,internetten baktığım en ucuz hostel 90 pesoydu.
Daha sonra köye yürüyüşe çıkıyorum okadar küçük ki hertarafını gezmeniz en fazla 20 dk.Tekrar turist ofisine gidip gezilecek gezilecek yerler için bilgi alıyorum.
Glasier Nasional Milli Park  içinde trakking için  görülmeye de değer çok fazla yer var.Park 2.600 km lik bir alanı kapsıyor. Dağlar,göller,buzullar ve ormanları korumak için 1937 yılında kurulmuş,UNESCO 1981 yılında dünya mirası içine almış.Parkın içinde dünyaca ünlü; Perito Moreno,Upsala ve Viedma buzulları,Fitz Roy ve Cerro Torre dağları,Argentino ve Viedma gölleri var.
El Chalten özellikle Viedma Buzulu,Fitz Roy ve Cerro Torre için kurulmuş olsa gerek.Bunun yanında etrafta çok fazla kamp alanı  ve göller mevcut.
Burası baya rüzgarlı,köyün içinde biraz daha dolandıktan sonra marketten birkaç bişey alıp hostele gidiyorum.Köyde 2 market var ve ikiside oldukça pahalı.Makarnamıda yedikten sonra doğru yatıyorum yarın erken kalkacağım.

27 Ekim

Sabah 07 gibi kalkıp 08 gibi hostelden çıkıyorum.Hedef Cerro Chalten diğer adıyla Fitz Roy dağının eteklerinde ki Laguna De Los Tres.
Fitz Roy 3.406 metre yükseklikte bir granit dağ.Dağa Fitz Roy  adını veren Darwin’in araştırma gemisinin kaptanının ismi.Şekli ve hava şartlarından dolayı dünyada tırmanması en zor dağlardan biriymiş.

Köyün sonundan Fitz Roy’a doğru giden patika yola giriyorum,ne önümde ne arkamda kimsecikler yok.1.5 saat yürüyorum ama hala kimseler yok,bu yine beni acaba yanlış yoldamıyım düşüncesine sokuyor. Biraz daha yürüdükten sonra 3 koreli beni geçince rahatlıyorum ve devam ediyorum.Turist ofisinde toplamda 8-10 saatlik bir yol demişti gidiş geliş için.Nerdeyse sürekli dağ çıkıyorsunuz,ne kadar mesefemin kaldığını bilmediğim için neredeyse fotoğraf bile çekmeden yoluma devam ediyorum.Park boyunca müthiç manzaralar ve ara ara Fitz Roy kendini gösteriyor yorulduğuna değecek dercesine güzellikle.İlk olarak Laguna Capri’ye ve hemen üst tarafındaki kamp bölgesine ulaşıyorum.Buraya yürümek tam 2 saat sürdü Chalten’e uzaklığı 7 km ama dağ olunca hız azalıyor.Bir iki fotoğraf çekip ekmek arası domatesle kahvaltımı yaparak yoluma devam ediyorum.Çok fazla rüzgalı hava zaman zaman yürümekte zorluk çektiğim oluyor.Hostelden çıkarken acaba su sıkıntısı çekermiyim diye düşünüp küçük şişeme su doldurmuştum ve idareli içerim demiştim ama park dağlardan inen  küçük derelerle dolu,ve sürekli her yeni derede eski suyu döküp yenisini dolduruyorum.Çelik gibi ve içmeye doyamıyor insan.Fitz Roy’un eteklerine ulaşmak için çıkılan son dağ çok dik ve yorucu.12.5 km lik bu mesefeye neredeyse hiç durmadan 4.5 saatte ulaştım.Ama Fitz Roy’un ihtişamı,güzelliği..Henüz daha baharın başı olduğu için Laguna de los Tres ortalıkta yok,onun yerinde beyaz karlar örtülü.Altında beyaz karlar üstünde beyaz bulutlar.. insan izlemeye doyamıyor.Burada domatesli ekmeğimi ve elmamı yiyip dinlenip dolaşarak 2.5 saat kadar vakit geçirmişim.Artık dönme vaktiydi ve tekrar yola koyuldum.4 saat daha yürüyüp Chalten’e iniyorum.Ertesi güne Viedma buzuluna tur satın alıp doğru hostele gidip makarnamı yiyip,biraz hosteldekilerle vakit geçiriyorum.Bu arada yüzüm komple soyuldu J Ah Bariloche güneşiJ

Laguna Capri'nin yanındaki kamp alanı

Laguna Capri

Burdan geçerken korkmadım değil,kardan yürüyorsunuz ve aşağısı uçurum.

28 Ekim

Viedma buzulu El Chalten’de sadece bir firma ve 3 farklı tur seçeneği var.Sadece tekne ile karşıdan görebilirsiniz(300+80 peso),tekne ile karşıdan izledikten sonra üzerinde 2 saat rehber eşliğinde yürüyüş yapabilirsiniz(780+80 peso),buzul üzerinde daha uzun süre kalıp kazı vs yapabilirsiniz sanırım 4 saat civarıydı (1000+80 peso).+80 ler Laguna Viedma’ya kadar olan otobüs biletleri gidiş dönüş. Ben 2. seçeneği seçtim, saat sabah 08 de ve 11 de iki farklı tur vardı.11:00 daki için biletimi almıştım ama hayatımda ilkkez bir buzul göreceğim hatta üzerinde yürüyeceğim için okadar heyecanlıydım ki bütün gece uyur uyanık geçti.Sabahta 07 den sonra hiç uyuyamadım J

11 de otobüse binip Laguna Viedma’ya doğru yol alıyoruz,yarım saat kadar sonra Laguna Viedmada’yız.15 dk sonra vapurumuz kalkıyor,bu bekleyiş sırasında göl kenarındaki köpek herkesi çok eğlendiriyor.Belli bir alanda bir sağa bir sola sürekli koşturuyor,dalgaların içinde yuvarlanıyor ve nerdeyse hiç yerinde durmuyorJ Hava oldukça güzel.Vapur kalktıktan ne kadar sonra buzula ulaştık giderken de dönerkende doğanın güzelliğini izlemekten ve heyecandan saate hiç bakmamışım.Ve  nihayet buzula ulaşıyoruz,dev kütleyi karşıdan izlemek bile müthiş keyifli.Buzula olan duygularımı nasıl anlatsam bilemiyorum,koşup sarılası geliyor insanın.Sanki yumuşacık kirlenmiş pamuktan bir şey gibi,nasıl sempatik JBir süre karşısında tekneyle izledikten sonra tekneden 3 kişi yürüyüş için iniyoruz.Kahverengi ilginç kayalıkları geçip buzulun başına geldiğimizde rehberimiz ayakkabılarımızın altına özel metalleri geçiriyor ve buzula çıkıyoruz.Buzulda yürürken ki duygularımı anlatamam,hayatımda en mutlu olduğum anlardan biriydi resmen J Belki hep istediğim bişey olduğundan belki farklı olduğundan..bilmiyorum.Filin üstündeki karıncalar gibiyiz.Her yerinde küçüklü büyüklü oyuklar ve içine akan sular,küçük buzdan oluşmuş mağaralar.2 saat çok hızlı geçti çok.Buzullar en güzel aralık ocak aylarında oluyormuş,yazın sert güneşiyle koca koca buz parçaları kopup gölün sularında yüzüyormuş.Ben böyle bir kopma anını göremedim maalesef. 2 saatin sonunda tekrar teknelerimize binip yarım saat kadar kayalıklarda bekledikten sonra geri dönüyoruz.Geri döndüğümüzde köpek hala aynı modunda çılgınlar gibi oyununa devam ediyor :) Sanırım buranın kefini en iyi çıkartan o :)

Dev kütleden kopan küçük parçalar

Kaya parçasını,oyuğun içine attıklarında çıkan ses buzun sertliğini tekrar kanıtlıyor.Ve kaya kaybolup gidiyor.
Az önce içeri atılan kaya

Buzulda küçücük kalıyoruz

Küçük mağaralardan biri

Bizimki eğlenmeye devam ediyor:)

29 Ekim

Öncelikle 29 Ekim Cumhuriyet Bayramımız kutlu olsun.

Sabah yine erkenden kalkıyorum.Bukez hedef Cerro Torre'nin eteklerinde ki Chalten'e 11 km uzaklıktaki Laguna Torre.Fitz Roy'dan kalma bir yorgunlukla biraz üşenerek 9 gibi çıkıyorum hostelden.Lagune Torre'nin yolu çok daha kolay ve genelde düzlük.Sallana sallana 3 saat kadar yürüyüp ulaşıyorum.Bugun hava gerçekten çok sıcak. Bu küçük gölün kıyısında Viedma Buzulu'nun bir ucuda var.29 Ekim için birkaç fotoğraf çalışması yapıyorum.Rüzgardan biraz sıkıntılı olsada iğneyle vs derken birkaç resim çekiyorum. Göl kenarında 5 saat kadar vakit geçiriyorum,birazını uyuyarak J Akşamına hosteldekilerde sohbet vs derken gün bitiyor.Bugun Chalten’de son günüm yarın sabah erkenden El Calafate’ye gideceğim.